Vi skal til Schweiz!

Til sommer skal de ældste juniorer, troppen, seniorerne, roverne og en flok ledere på sommerlejr i Schweiz på Kandersteg International Scout Center, som de kalder “Den permanente mini-jamboree”.

 

Her på siden vil vi bestræbe os på at samle nogle af alle de informationer, som I har fået tilsendt på mail, så I har alle informationerne samlet ét sted.

 

Fold de forskellige overskrifter ud herunder, for at læse mere.

De hurtige informationer
Hvem er inviteret?
  • De ældste juniorspejdere, dvs. dem, der går i 5. klasse i 23/24 skoleåret.
  • Tropspejdere
  • Seniorspejdere
  • Rovere
  • Ledere
Hvornår skal vi afsted?
  • Vi rejser med tog fra Aarhus H torsdag den 11. juli kl. 19.15 og rammer spejdercenteret ved middagstid fredag den 12. juli.
  • Vi kommer hjem igen søndag den 21. juli kl. ca. 13.45, hvis alt går planmæssigt.
Hvor skal vi hen?
Hvad koster det?
  • Det koster 2200 kr. at deltage. Betalingen kan enten klares i én eller to rater.
    • Første rate (500 kr.) betales ved tilmelding senest den 30. november 2023.
    • Anden rate (1700 kr.) betales senest den 21. februar 2024.
  • Derudover koster det din arbejdskraft. Vi vil som gruppe løfte i flok for at deltagerbetalingen ikke bliver for høj. Derfor forventer vi at du deltager i en række arbejdsopgaver (mere info følger) op til turen.
  • Tidligere ledere, som gerne vil med til Schweiz, men ikke har mulighed for at deltage i ovennævnte arbejdsopgaver, vil kunne betale den fulde pris på 5000 kr.

Arbejdsopgaver

For at holde deltagerbetalingen nede, har vi indsamlet penge til turen ved forskellige arbejdsopgaver. Vi forventer ikke. at der er behov for yderligere arbejdsopgaver. Du kan se, hvad vi har lavet herunder.

 

  • Uddeling af flyers (1500 kr. indtjent)
  • Salg af julekalendere (6800 kr. indtjent)
  • Opvasketjanser (5000 kr. indtjent)
  • Arbejde som “gate keepers” på Northside Festival (11.550 kr. indtjent)
  • Salg af lodsedler (10.300 kr. indtjent)
  • Indsamling af skrald (2500 kr. indtjent)
  • Pølsesalg på stadion (10.875 kr. indtjent)
  • Vejviser ved motionsløb (2500 kr. indtjent)
Transport

Vi skal rejse med tog fra Aarhus til Kandersteg med nogle skift undervejs. Vi rejser primært om natten, så rejsetiden ikke føles så lang. Du kan få et indblik i ruten herunder.

Mødetid og -sted vil blie oplyst i den informationsmail, der sendes ud, op til lejren.

Udrejse

Aarhus H – afgang 11/7 kl. 19.15
Fredericia
Flensburg
Neumünster
Hamburg – ankomst kl. 00.25
Basel – ankomst kl. 08.47
Bern
Kandersteg – ankomst 12/7 kl. 11.39

Hjemrejse

Kandersteg – afgang 20/7 kl. 18.15
Bern
Basel – ankomst kl. 20.32
Hamburg – ankomst kl. 07.53
Flensburg
Fredericia
Aarhus H – ankomst 21/7 kl. 13.42

Aktiviteter på spejdercentret

Der er masser af sjove aktiviteter, som vi kan prøve på spejdercentret i Schweiz.

Vi har forsøgt at lægge et sjovt program for alle og har tilmeldt os en masse fede aktiviteter. Du kan se programmet herunder. Alle tidspunkter er vejledende.

Vi skal blandt andet prøve deres rodelbahn. Se en sej video her.

Derudover håber vi, at vi kan gøre os fortjent til nogle forskellige mærker. Dem kan du læse mere om nedenfor.

Overnatning på spejdercentret

Vi kommer til at overnatte i to forskellige hytter. Den første halvdel af lejren har vi en stor hytte til rådighed, hvor det kun er os fra Lystrup Gruppe, der skal overnatte. Her vil også være køkkenfaciliteter, hvor vi kan lave mad.

Den sidste halvdel af lejren kommer vi til at sove på sovesale med plads til ca. 10 personer i hvert værelse. På værelserne vil det ligeledes kun være os fra Lystrup Gruppe, men vi kommer højst sandsynligt til at støde på andre spejdere lidt oftere, da vi her bor lidt tættere. Det ser vi blot som en oplagt mulighed for at få nogle nye venner 🙂

Anden praktisk info

 

  • Du skal sørge for at dit pas er gyldigt i hele perioden, vi er afsted (og gerne lidt længere)!
  • Du skal selv sørge for at have en rejseforsikring. Vær opmærksom på at Schweiz ikke er en del af EU, så tjek gerne din rejseforsikring en ekstra gang.
Pakkeliste

Herunder finder du vores bedste bud på en pakkeliste til turen.

Husk, at du skal kunne bære al din bagage selv, så vi anbefaler kraftigt at pakke i en vandrerygsæk med hoftebælte (og ikke i kuffert, sportstaske eller lignende). Hvis ikke du har en rygsæk, kan du låne en fra spejderhuset – bare tag kontakt til din nærmeste leder, så kan han/hun hjælpe dig.

  • Husk desuden at lave plads til fællesgrej (mad), svarende til ca. en bærepose, i tasken – du skal ikke have sovepose og liggeunderlag med, så vi forventer at du har plads til dette. 
  • Pak derudover en tur-taske (rygsæk på 20-30 liter med gode remme) med de ting, du skal kunne komme til under togturen. Denne rygsæk får du også brug for, når vi skal på hike i bjergene.
Papir, pas og penge
  • Pas
  • Blåt sygesikringsbevis
  • Rejseforsikringsdokumenter
  • Lommepenge (enten som schweizerfranc eller kreditkort)
Tøj og sko

Tjek gerne vejrudsigten for Kandersteg inden du pakker, så du får en idé om temperaturerne dernede. Måske bliver det nødvendigt med en ekstra trøje eller en tykkere jakke, når vi skal op i bjergene. Pak gerne tøj efter lag-på-lag-princippet, så du let kan regulere antallet af lag, du har på, når vi er fx er ude at vandre.

  • Uniform og tørklæde (hvis du har) – vi rejser som udgangspunkt i uniformen
  • Gode vandrestøvler eller -sko, der er gået til
  • Undertøj
  • Strømper (nogen der passer til dine vandrestøvler)
  • Sweater/trøje/fleece
  • Bukser, gerne zip-off, så du hurtigt kan skifte til shorts 
    • Vi anbefaler ikke jeans, da disse er træls at vandre i
    • Leggins/tights kan være gode at vandre i
  • Shorts
  • T-shirts
  • Skiftesko (vi anbefaler et par ekstra sko udover dine vandresko/sandaler)
  • Sandaler, klipklapper eller lignende (kan være dejligt efter en lang dag i vandrestøvler)
  • Regntøj
  • Vindtæt overtøj
  • Skyggende hat
  • Badetøj
  • Nattøj
  • Hue og handsker (det kan blive koldt om aftenen)
Udstyr
  • Solbriller
  • Spisegrej (tallerkener, kop, bestik – hvis vi skal spise udenfor spejdercenteret)
  • Drikkedunke til 2 liter vand (vi skal have rigeligt at drikke, når vi skal på hike)
  • Viskestykke
  • Lommelygte eller pandelampe
  • Kompas (hvis du har)
  • Sangbog (hvis du har)
  • Evt. lagenpose
Personlig pleje
  • Tandbørste og -pasta
  • Sæbe, shampoo, balsam
  • Håndklæde
  • Solcreme (og evt. aftersun)
  • Hårbørste/kam
  • Vabelplastre
  • Personlig medicin (giv os gerne besked herom, hvis vi skal hjælpe med håndtering)
Diverse
  • Noget dansk (dannebrog, kort over Danmark, HC Andersen eventyr, lakridser, et billede af kongen, LEGO-klodser, find selv på noget andet sjovt…), som vi kan vise frem til International Evening
  • En nakkestøtte/pude til togturen
  • Snacks til hikes og togtur (vi sørger for 2 müslibarer per person per dag).
  • Powerbank til mobiltelefon
  • Mobiltelefon (vær obs på brug af data i Schweiz, der er uden for EU)
  • Evt. headset til togturen
  • Let underholdning til togturen (bog, kortspil, kryds-og-tværs, papir, blyant…)
  • En lille bamse, hvis du har brug for den slags
Ting, du ikke skal have med
  • Sovepose
  • Liggeunderlag
  • Gummistøvler